Date and time: 
Monday, October 24, 2016 - 15:15 to Friday, March 31, 2017 - 15:15
Location: 
Canada

Digital Textualities/Canadian Contexts | Textualités numériques/Contextes canadiens

CALL FOR PAPERS / DEMANDE DE COMMUNICATIONS by/avant 5 February 2017 Extended to 31 March 2017


Essays on the intersection of text and the digital in the Canadian context are invited by the Canadian Writing Research Collaboratory/Collaboratoire scientifique des écrits du Canada (CSÉC/CWRC) for a special issue of Studies in Canadian Literature/Études en littérature canadienne on digital approaches to writing and culture in Canada.

We are interested in submissions that take up digital literary or cultural research, broadly conceived, in Canada.  Essay topics might include, but are not limited to, the following:

- digital humanities research in and on Canadian literature and culture: histories, trends, practices, possibilities, resources

- reading and writing (about) Canadian literature in the digital age

- Indigeneity and digital culture

- Canadian e-literature

- digital collaboration: working collectively in the academic context

- online research and the academy: support, structures, protocols

- producing and reading digital texts

- technologies of image, text, and sound preservation and presentation

- intellectual property

- gender and marginalized identities in a digital context

- invisible research and development: digital researcher as academic avatar

- reading and writing digital games

- interfaces: design, politics, subjectivities

- digital readership: identifying constituencies for research

- close and distant readings of digital texts

- digital self-publishing

- the borders and the shape of the digital nation

- area studies and digital scholarship in Canadian contexts: who is digital and why?

- crossing disciplinary, institutional, and community divides; public facing digital humanities

- the contexts, challenges, and discontents of collaboration

- new technologies and old scholarship: bibliography in the digital context

- the impact of digital humanities resources in and on Canada on literary and cultural study; anthologies and datasets

- Canadian innovations in text analysis and text mining

The issue will also be published in an open-access digital version that will allow interlinking with digital materials. Submissions should be 6,000-8,000 words in length, including Notes and Works Cited, and should conform to the MLA Handbook, 8th edition. We welcome submissions in English and in French. Please send essays  along with a 150-word biographical statement by email to Susan Brown sbrown@uoguelph.ca and/or Cecily Devereux cecily.devereux@ualberta.ca by January 5, 2017.


DEMANDES DE COMMUNICATIONS                                 

Le Collaboratoire scientifique des écrits du Canada /Canadian Writing Research Collaboratory (CSÉC/CWRC) invite des contributions portant sur le croisement du texte et du numérique dans le contexte canadien, pour un numéro spécial d’Études en littérature canadienne/Studies in Canadian Literature sur la démarche numérique concernant les écrits et la culture au Canada.

Nous sollicitons  des interventions qui portent sur la recherche en littérature ou culture numérique au Canada. Les communications proposées pourront aborder les sujets suivants :

- la recherche numérique en humanités au Canada et sur la littérature et culture canadiennes: histoires, tendances, pratiques, possibilités, ressources

- lire et écrire  (sur) la littérature canadienne à l’ère numérique

- l’indigénéité et la culture numérique

- la littérature électronique (e-literature) canadienne

- la collaboration numérique : travailler collectivement dans le contexte académique

- la recherche en ligne et l’université : soutien, structures et protocoles

- la production et la lecture des textes numériques

- les technologies pour préserver et présenter des images, des textes et des sons

- la propriété intellectuelle

- la question du genre sexuel et des identités marginalisées dans le contexte numérique

- la recherche et le développement invisibles : le chercheur numérique en tant qu’avatar académique

- la lecture et l’écriture des jeux numériques

- les interfaces : conception, politique, subjectivités

- le lectorat numérique : identifier les groupes cibles pour la recherche

- la lecture attentive et éloignée des textes numériques

- l’auto-édition numérique

- les frontières et le façonnement de la nation numérique

- les études régionales et le savoir numérique dans le contexte canadien : qui est numérique et pourquoi ?

- traversée des fossés disciplinaires, institutionnels et communautaires ; le public confronté aux humanités numériques

- les contextes, défis et mécontentements de la collaboration

- les nouvelles technologies et le savoir ancien : la bibliographie à l’ère numérique

- l’impact des ressources en humanités numériques au Canada sur les études littéraires et culturelles ; les anthologies et les bases de données

-les innovations canadiennes dans le domaine d’analyse de texte et la fouille de textes

Le numéro spécial sera également publié en format électronique en libre accès, et permettra l’interconnexion avec des contenus numériques. Les soumissions de textes devraient compter de 6 000 à 8 000 mots, incluant les notes et les ouvrages cités, et doivent être conformes au Guide du rédacteur ou au MLA Handbook, 8e édition. Nous accueillons les soumissions en anglais et en français. Les contributions accompagnées d’une brève notice bio-bibliographique (150 mots) doivent être envoyées  par courriel à Susan Brown sbrown@uoguelph.ca et/ou Cecily Devereux cecily.devereux@ualberta.ca avant le 5 janvier 2017.